Må bättre med ett par simpla stretchövningar

I dagens samhäller finns det allt för många jobb som kräver att man sitter ner i flera timmar framför ett skrivbord eller någon annanstans. Om man har något annat typ utav jobb kräver det vanligtvis att man iallafall får rör sig på samma sätt varje dag. Det är något man inte tänker men i längden vänjer sig kroppens muskler och anpassar sig efter ditt jobb vilket är något som inte är naturligt. Då det inte är naturligt känner kroppen av det på ett mindre bra sätt.

Vad händer med musklerna och kroppen?

Det finns ett väldigt simpelt svar till detta som man egentligen inte tänker på. Men låt oss säga att du sitter ner i 8 timmar per dag minst genom ditt jobb. Musklerna som sträcker på sig är få i en sittande position.

Men väldigt många och viktiga muskler dras ihop. Dina axlar, nacken har en tendens att luta framåt efter ett par timmar som är ett tecken på att muskler dras ihop och dina höfter dras ihop väldigt mycket när du  sitter ner flera timmer i sträck.

painareas

Om du vanligtvis har ont vid ländryggen, nacken och axlarna är det ett tecken på att musklerna inte är i balans och den ena sidan är stelare än andra. Bieffekterna för det är smärta på specifika kroppsdelar som nacken eller axlarna eller en bit ifrån som till exempel huvudvärk flera gånger per dag förekommer vanligtvis då man har stela axlar och nacke som drar ihop musklerna hela vägen upp mot pannloben.

Den här stelhet stannar inte bara kvar på ditt jobb utan förföljer dig hela tiden om du inte gör något åt det.

stiffbody

Om det inte har gått allt för långt är det inte så svårt att lösa en dålig hållning. Det jag skulle rekommendera först och främst är att träna upp baksida axlar och rygg för att balansera upp dina  dominerande muskler på framsidan av din kropp. Du kan träna upp det på ett gym med vikter eller genom simpla övningar i hemmet.

exercise for bad posture

Det nästbästa du kan göra och som du alltid bör kombinera med träning är att stretcha ut dina stela muskler för att släppa spänningen och dra ut dem. Om du sitter ner över 8 timmar per dag bör du stretcha minst 3 gånger per dag och det behöver absolut inte vara tidskrävande. Alla har inte lyxet att ta tre timmars rast varje dag men man kan alltid hitta någon minut till övers för att sträcka lite på dig. Testa gärna det här nästa gång du har ont i huvudet eller bara känner dig stel så kommer du må otroligt mycket bättre efteråt, jag garanterar det!

stretchforposture

Har du fler tips på att rätta till en dålig hållning, låt oss gärna veta!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *