Att slappna av 2016

medikament-avslappning

En sak som många glömmer i en värld som vi lever i idag 2016 är att slappna av. Vi är alltid uppkopplade oavsett om det är på mobilen, surfplattan, datorn på jobbet eller via TV’n hemma i vardagsrummet. Det har visat sig att vi är mer stressade än någonsin, fastän vi har större bekvämligheter än någonsin. I och med att vår stress ökar så finns det givetvis mer och mer saker som hjälper oss att slappna av. För vissa så kan träna vara avslappning, medan andra föredrar att läsa, att praktisera Yoga, att gå ut och vandra medan andra tycker det är mer avslappnande att kolla på en film, lyssna på musik eller spela spel.

Smaken är som baken och därför finns det inget rätt eller fel av vad som gör en avslappnad. Vi tänkte kolla på några av de vanligaste avslappningsmetoderna och du kanske hittar en ny favorit bland exemplen!

Yoga: Yoga kommer från den indiska filosofin och religionen och fokuserar mycket på att rena kroppen med andningar och olika kroppsställningar med koncentration. Traditionellt handlade Yoga om att hitta en inre frihet och idag har Yoga även blivit en populär träningsform som håller kroppen smidig och är känd för att minska stress. Det finns otroligt många olika sorters Yoga, allt från simpel meditation i sittande ställning till fysiskt krävande kroppspositioner som tränar hela kroppen. Att utöva Yoga i ett varmt rum har blivit mycket populärt på senare år.

Akupunktur: Akupunktur är en traditionell kinesisk terapi som behandlar sjukdomar eller smärtlindring. Behandlingen går ut på att sticka tunna nålar i olika platser runt om i kroppen vilket ska ta bort smärta eller sjukdomar. Idag så används även akupunktur för t.ex. huvudvärk som framkallas av stress, och fler och fler föredrar att testa på dessa metoder för att bota sin migrän eller huvudvärk.

Musik och film: Många slappnar av med musik idag. Att lägga sig på sängen, sätta på den musik man själv slappnar av till och drömma sig bort har visat sig vara mycket stressbotande. Oavsett om du gillar att lyssna på havets vågor, klassisk musik, gitarrsolon eller hip hop, så länge det är avslappnande för dig så spelar det ingen roll vilken musik det är så långe den får dig att slappna av. Att kolla på film har även visat sig vara stressminskande och stressökande. Om du vet är du är en person som vars stress försvinner när du kollar på film, du glömmer allt stressframkallande och hamnar i ditt vakuum, då kan film vara en perfekt metod för att slappna av!

Spel och sport: När det kommer till spel och sport så är det många som tycker att det är avslappnande. Att lägga patiens med kort eller spela ett parti poker med vänner eller på datorn har visat sig vara avslappnande för vissa personer. Även att spela på lugna casinoslotar på nätet är ett exempel som folk berättat får dem att slappna av. Spelen Lights, WinterBerries och Koi Princess hör till några av de mer avslappnande slotarna med lugn musik och mjuk grafik. Nu är det super enkelt att kunna spela casino i mobilen med våra smartphone och surfplattor, så om det får dig att slappna av så har du alltid avslappningen nära till hands. Se här för mobil casinon! För vissa är även sport en mycket avslappnande aktivitet. Allt från att vara ute och springa i skogen till att simma i simhallen till att spela en lagsport får vissa energifyllda människor att slappna av. Testa olika spel och sporter och kolla om det funkar för dig!

 

Som du kan läsa finns det enormt många sätt att slappna av, och självklart är detta bara en bråkdel av alla saker som kan få dig att slappna av. Det viktigaste med hela det här inlägget är dock att du måste själv hitta vad som får dig att slappna av och inte låta någon annan berätta vad som är avslappnande. Kanske de ovanstående metoderna inte är för dig eller så kanske du har hittar en ny favorit. Oavsett så är det du som måste känna när du är avslappnad och när du mår bra. Stressa inte fram det utan testa olika saker med jämna mellanrum och när ditt avslappningsmoment kommer så kommer du säkerligen känna det i kroppen och i sinnet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *